Hae tästä blogista

torstai 17. tammikuuta 2013

Oikosulku

Jeeeeep valot sammu ja sähköt katos. Juana yrittää tehdä töitä yläkerrassa ja tulee mun ovelle: "Linda, teitkö jotain kun sähköt katkes?" Niin no joo itse asiassa tein. Heh. Kaadoin just mun vesilasin tohon pistorasian päälle. Mut no worries, hengissä ollaan. Onneks Juana tuli ottaan johdot pois seinästä ja laitto kamat kuivumaan, ite olisin vaan saanu enemmän pahaa aikaseks...

Käytiin eilen taas Ellan kaa jossain isossa kauppakeskuksessa Madridin pohjoispuolella, mutta koska meillä on säästövimma päällä mentiin sinne vaan testaamaan palaako näpit vai ei. Ja tultiin takasin ilman palovammoja. Meillä kun on suuria suunnitelmia loppuvuoden varalle, niin välillä on ihan epätodellinen olo että mihin kaikkeen me ollaankaan ryhdytty.

E: "No mutta jos me nyt tehdään kaikki kivat jutut tän vuoden aikana, niin mitä me tehdään sitte koko loppuelämä? Espanja, check."
L: "Portugali, check."
E: "Ryöstetyks tuleminen, check."
L: "Reppureissaus, check."
E: "Lenkkeily..."
L: "Niin lenkkeily... Öhh..."
Yks kotiseutukuva tähän väliin.
Tällä hetkellä päällimmäisenä mielessä on se, miten me vietetään meidän kevätkuukaudet täällä Madridissa. Huomenna ajattelin mennä ilmottautumaan joogakurssille, ja Ellan kielikurssiaikatauluista riippuen katotaan tuleeko se myös. Lisäks pyysin just vaihtoa seuraavalle tasolle espanjanryhmässä, koska nykynen taso on silkkaa kidutusta kun tehtävät on niin helppoja. Viikonloppuna juhlistetaan Hellurein pyöreitä vuosia ja seuraava viikonloppu me ajateltiin viettää Sevillassa. Ja kyllä, aiotaan nähdä Spencerin kanssa kun kerta oon sen hoodeilla sillon. Kaikenlaista kivaa siis on tiedossa, toivottavasti ikävät yllätykset pysyy poissa. Niin no joo toi oikosulku oli kyllä ihan hyvä alku etten sanois...

Hei mutta nyt vakavan asteen asiaa! Sinä joka luet tätä tekstiä juuri nyt. Jep, juuri sinä. Mitä mies? Tuntuu joskus niin hassulta kirjottaa vaan tänne kaikkea omasta elämästä enkä edes tiedä mitä ihmiset siellä päässä tekee. Voisin kutsua tätä yksipuoliseks kommunikoinniks, vaikka mua oikeesti kiinnostaa mitä teille Suomessa kuuluu. Joten jos tunnustaudut lukijaksi, stalkkaajaksi tai muuten vaan tällä sivulla kävijäksi, niin ole hyvä ja jätä jotain kommenttilaatikkoon! Ihan mitä vaan. "Moi Linda. Oon Järvenpäästä. Täällä on lunta", ja mun päivä paranee jo monella pykälällä. Sen ei tarvi olla "jeejee sulla on ihQ blogi", vaan kertokaa itestänne ja missä mennään tällä hetkellä. Ärsyttääkö kylmyys? Onko paljon kouluhommia? Mitkä pienet asiat saa teidät nauttimaan arjesta? Jos mä kerron itestäni teille, niin kyllä tekin saatte luvan kertoa jotain mulle! Ystävällisin terveisin, Agentti 007. Eikuhä?

37 kommenttia:

  1. Kerrankin syy kommentoida, haha! :D
    Elisa melkein-yheksäntoista-vee Hämeenkoskelta moi. Lunta on pirusti liikaa.
    Kaveri linkkas sun blogin ja tää on ihan mahtava! Haaveilen itse kovasti ulkomaanmatkailusta mutta mulla ei oo vielä tarpeeks rohkeutta lähteä yksin (nimim. ensimmäistä kertaa lentokoneessa viime joulukuussa).
    Sen verran haluaisin kysyä, että onko espanjaa vaikea oppia esimerkiks itsenäisesti ajateltuna? Kirjahyllyssä odottaa espanjan alkeiden itseopiskelukirja, mutta en oo edenny sen suhteen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heheh moikka Elisa!

      Ihana "lunta on pirusti liikaa" :D Täällä on kyllä ehdottoamasti se hyvä puoli että lumi ei hankaloita elämää. Ja toki on paljon muitaki hyviä puolia, mutta yks talvi ilman lunta on ollu kyllä kivaa :)

      Hei älä huoli jos tuntuu ettei oo rohkeutta, ei mullakaan ollu pitkään aikaan! Yläasteella uskaltauduin lähteen kielikurssille 3 viikoks Englantiin kaverin kanssa, mutta vasta vanhempana ("vanhempana") musta alko tuntua, että oikeasti haluan tosissani lähteä reissailemaan. Ennen ajatus vaan tuntu pelottavalta ja ahdistavalta, mutta sitten ku musta alko tuntua, että nyt oon valmis, niin sitten vaan lähin. Mutta ei pidä vastoin omaa tahtoa lähteä vaikka muut kuinka sanois että se on hyödyllistä tai sun parhaaks tai muutakaan.

      Ooooohlalaa oon kade sun kirjasta :D näiden "kielikurssi" on tosi tehoton verrattuna Suomen opiskelusysteemiin ja ite oon tyytyny ostaan itelleni kielioppikirjan ja opetteleen sen avulla. Tietenki jos sulla on mahollisuus espanjankursseihin ni se on aina parempi, koska ite opiskellessa motivaatio mulla ainakin lopahtaa nopeemmin ku lehmänhäntä. Mutta kyllä sitä kieltä on mahollista opetella ite. Monta kertaa oon harmitellu etten lukenu espanjaa sillon ku oli mahollisuus, koska kieltä olis niin paljon helpompi hioa täällä ku opetella alusta kaikki.

      Poista
  2. Johanna, pikemminkin Jossu Sveitsistä terve! Vaasan hoodeilta oon alunperin, tarkemmin sanottuna Ristinummi-Vanha Vaasa-Huutoniemi alueelta.
    Mutta nyt asustelen aupparina Zürichin lähistöllä, mukavan järven rannalla ja alppien tuntumassa. Komeita maisemia ihailen päivittäin lenkkeillessä ja joka aamu saa arpoa että onko lumi pysynyt maassa vai ei (harvemmin pysyy..), mutta juuri nyt lunta on se pari senttiä ja sekin on aivan liikaa mulle! Päälle nelisen kuukautta on takana, ja edessä vielä seitsemän. Joulun vietin suomessa oman avomiehen kanssa, ja palatessani tänne loppiaisen jälkeen, aloin miettimään jotta palaisin aikasemmin Suomeen kuin olisi tarkoitus.. Mutta... En mä halua Suomeen!! :DD

    Asiasta kukkaruukkuun, täällä ois lauma suomalaisia auppareita vähän miettimässä juhannusta, josko tultaisiin Espanjaan juhlistamaan sitä oikein suomalaisittain! Pystyin jopa sanomaan että tiedän, missä Madrid on! Tätä blogiahan olen mielenkiinnolla seuraillut melkein alusta asti :) Jatka vain samaan malliin!

    http://life-in-switzerland-jossu.blogspot.fi/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Helooou Johanna!

      Muistankin sut, käyn aina silloin tällöin tsekkailees sun blogia :D En tiä oonko sanonu tän joskus, mutta kauan mulla oli yhtenä vaihtoehtona että lähtisin Itävaltaan auppariks, koska oon ollu Alpeilla pari kertaa ja aina se on yhtä kaunista ja henkeäsalpaavaa. Tällä hetkellä unelmoin josko joskus vois yhen kauden tulla Alpeille hiihto-oppaaks tai jotain. Käytkö ite laskettelees usein vai tykkäätkö siitä muutenkaan?

      Mulla oli kanssa sellanen "yyyh, Suomi, koti" -fiilis ku olin joulun kotona, mutta nyt ku elämä taas alkaa rullaileen täällä niin en mä täältä haluu mihkään lähtee ennen ku on sovittu. Ellan äidin sanoja lainaten: "Kattokaa se Espanja ensin loppuun ennen kun tuutte takasin". Eli eiköhän vielä muutama kuukausi olla ulkomailla ku kerta on mahollisuus, eikö? :)

      Ja juhannuksesta: rutto kun en oo täällä enää sillon! Olisin niin mielelläni liittyny juhlajoukkoon! Mutta jos kaikki menee putkeen niin juhannuksen aikaa oon jo siirtyny Thaimaahan. Niin ja jos tuutte Espanjaan, niin älkää Madridiin tulko, tää on ihan sisämaassa. Menkää rannikolle! Meri, huojuvat palmut, rantamiehet... Ajattelen tässä sun kavereita sitten, sulla kun on jo onnellisesti avomies :D

      Poista
    2. Joo, ite en laskettele, enkä tiedä mikä mua vaivaa kun en halua edes kokeilla :-D Tosin haluisin vaan päästä alppien huipulle kattelemaan niitä maisemia.

      Ja joo, johonki meren ääreen pakko päästä! Tää pikku maa kun on keskellä kaikkea että merta ei näy mailla halmeilla :-DD
      Ja hahaha, jep, avomies löytyy ;) Mutta onhan tossa liuta mies puolisia kavereitaki :D

      Poista
  3. Öjberget on paras paikka! Voittaa Ylläksenki vaikka Ylläkseltä saakin hierontapalveluita.. ;)
    -KAisa

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hhhahahahah nyt repes :D voi muistoja, voi muistoja... Toi on yks huonoimpia puolia ku jää laskettelureissut välistä. Korvaan sen sitte joku talvi asumalla kodassa rinteen juurella ja juomalla kaakaota joka päivä.

      Poista
  4. Tiedän, että haluat kuulla, että sun kaksoissisko on täällä erittäin ärsyyntyneenä ja kateellisena, ku sä oot sielä ja mä luen kirjotuksiin. Mutta yritän nielasta tän katkeruuden (huolimatta siitä, että tuola on -20 astetta pihalla ja vihaan kaikkee kylmää,märkää ja pimeetä) ja jatkan tän blogin lukemista ;) lohduttavaa, ettet sä oo sieläkää välttyny sekoilulta! :)

    Kati

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihana Kati<3 I feel you, bro. Kärsin ite saman urakan viime keväänä. Mutta vielä kun jaksat muutaman hassun kuukauden pinnistellä niin sitte se on ohi. Ja sitten voit pitää oman mahtavan välivuoden jos haluat ;) varsinki jos saat opiskelupaikan ni vielä rennompaa, ei tarvi huolehtia tulevaisuudesta ku saa olla ihan chillisti vaan. Mut oikeesti jos jotain suosittelen ni välivuotta. En olis millään jaksanu lähteä suorittaan seuraavaa viiden vuoden yliopisto-opiskelu-urakkaa (pff mikä sana... kato noita väliviivoja) heti lukion jälkeen.

      Tosin, kukin tyylillään, mä valitsin pitää välivuoden enkä kadu hetkeäkään :D toiset valitsee jatkaa opiskeluja heti eikä kadu hetkeäkään!

      Poista
  5. Musta tuntuu, että oon ainoa ketä oikeasti nauttii tuosta -15 asteen pakkasesta ja lumesta! Vastikään opin lumilautailemaan joten talvesta tuli ihan paras vuoden aika<3 Kesän rinnalla tosin. Mutta silti, voisin vain kokoajan olla rinteessä! Ja oon vieläkin niiin kade sulle siitä että näit Serranojen talon ): Espanja on niin mun maa<3 Love it. Ja se kieli, ah miten ihanalta se kuullostaa! :D Osa musta elää sun blogin kautta siellä espanjassa<3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hihihih Essi Essi... :) Kuten jo vähän ylempänä kirjotin, niin se tosiaan kismittää että multa jäi laskettelut tänä talvena välistä. Se on yks parhaista harrastuksista ikinä! Tosin okei, en oo lautailun ystävä niiden kaikkien mustelmien jälkeen, jotka sain ku kokeilin sitä, mutta oonki aina ollu parempaa pataa suksien kanssa... Mut ihan huippua jos sä oot oppinu lautailun salaisen taidon, nauti siitä!

      P.S. Oonki ihmetelly että mikä ihme mun perässä roikkuu, mutta se onki se osa sua joka elää mun kanssa täällä... ;)

      Poista
  6. Hei! Oon Nita. Alunperin pieneltä paikkakunnalta Keski-Pohjanmaalta, mutta nykyisin asun Fuengirolassa ja oon myös au pair. (:

    Sun blogia lukiessa tulee välillä sellainen olo, että onpas mun elämä tylsää. Se kun keskittyy lähinnä töihin ja kaupungilla nöräilyyn ystävän kanssa. Viikonloppuisin oon lähes poikkeuksetta ulkona kavereiden kanssa.
    Välillä kuitenkin herään siihen, että oon tosi onnellinen täällä ihan näinkin. Oon tutustunut tyttöön, josta on lyhyessä ajassa tullut mulle todella tärkeä ja rakas ystävä. Ollaan niin erilaisia, mutta kuitenkin samanlaisia ja ilman tätä tyttöä olisin varmaan jo Suomessa.

    Oon ehkä vähän ihastunut tällä hetkellä yhteen pojuun, mutta kielimuuri hankaloittaa asioita. En puhu juurikaan espanjaa eikä hän kovin hyvin englantia. Mutta voi tätä tunnetta, en oo pitkään aikaan ollut ihastunut.
    Tällä hetkellä lapset katsoo telkkaria ja mä selailen tän pojun kuvia facebookista iltaa odottaen. Ollaan menossa isolla porukalla ulos ja tää poika on tietenkin myös siellä. Kutkuttavaa!

    Ei kai mulla muuta. Meenkin tästä stalkkaamaan taas sen pojan kuvia facebookista..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei Nita ^^

      Ei kannata murehtia, on mullakin niitä tylsiä päiviä! Kun on niin paljon vapaa-aikaa niin täytyy ihan keksimällä keksiä tekemistä, eikö vaan? Oon niin ilonen että Ella on kanssa täällä mun kanssa, koska se on aina valmis tekemään kaikenlaisia juttuja ja silleen tulee tehtyä eri asioita. Onko se sun kaverityttö suomalainen, espanjalainen vai kenties jostain muusta maasta?

      Aaaaahh voi ihanaa olla ihastunu! Ite en edes muista koska olisin viimeks kattellu ketään, huolestuttavaa :D Miten teidän ilta meni? Pääsitkö puhumaan sille? Voi että toivon että oli hyvä ilta. Jos et halua julkisesti kirjotella niin voit kanssa laittaa sähköpostia: lindama.leppanen@gmail.com. Kuten huomaat, oon kyllä hengessä mukana sun seikkailuissa :D

      Poista
  7. Moii:)) oon tämmöne random sun blogin lukijja ja asun keskisuomes ja oon kipeenä:( ja pakkasta on -22:D sä piristät aina mun päivää ku sulla on nii kivoja postauksiii kun vielä itelläki ois haaveissa jonkulaine maailmalle lähtö vielä espanja ois unelma maa:) toivottavasti sulla on siel kivaa(:

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heipparallaa! -22 :DD Perus... Mun hostvanhemmat on aina ihan järkyttyneitä ku kerron niille kuinka kylmä Suomessa on. Mutta kyllä täälläkin takkia saa ulkona käyttää näin talvella, maaliskuussa sitten saa jo odotella lämpösiä päiviä.

      Mulla on käyny harvinaisen hyvä säkä kun oon päätyny näin hyvään perheeseen ja saanu täältä ihania ystäviä. Lisäks mulla on tosi vähän työtunteja, joten vapaa-aikaa kyllä löytyy. Kuitenki ollaan Ellan kanssa mietitty, että ei me toista kertaa au pairiks lähettäis, vaan jos vielä haluu ulkomaille ni ei muuta ku kämppä alle ja työnhakuun :D

      Ja Espanja on kyllä kiva maa, täällä on tosi mukavia ihmisiä. Helpottais kyllä vaan niin älyttömästi jos osais kieltä... Mutta on mulla kivaa täällä kun on vaan positiivisella asenteella liikenteessä!

      Poista
  8. Täältä Lapista kirjoittelen ja toivon että tää talvi loppuis jo.. Eräs päivä oli -28 astetta.. Ja joo oon sun blogias jo jonku aikaa seuraillu ja meinannu kommentoidakin jotain kun oon kunnon naurut saanu sun jutuista mutta ikinä en sitte oo uskaltanut, mutta nyt oli sitten pakko kun käsky kävi :D

    Mielenkiinnolla seurailen sun ja muidenkin ulkomailla oleskelevien blogeja. En jaksa odottaa että itse pääsen maailmalle seikkailemaan, haaveena kun olisi käydä vähän joka paikassa mutta ensin pitäisi koulut käydä loppuun.. Mutta kyllä se minunkin aika sitten koittaa :)

    Oot jotenkin tosi positiivisen oloinen tyyppi! Jatka samaa rataa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heips! Ihanaa että uskalsit nyt kommentoida :) Monet sitä sanookin että haluais lähteä ulkomaille kanssa ja mä aina vastaan että suosittelen tuhannesti! Ihan jokainen matka on kokemus, oli se sitten hyvä tai huono. Mullakin on haaveena että pääsisin paljon reissaileen, ja nyt se alkaa vihdoin oleen mahdollista kun on täysikänen ja voi tulla ja mennä niinku ite haluaa. Tietenki pitää sitte joistain toisista asioista luopua, jotta voi kustantaa matkat, mutta kukin priorisoi tavallaan. Joskus jostain luin ajatuksen, että matkailu on ainut asia, johon rahaa laitettaessa rikastuukin enemmän. Ja mun kohdalla ainakin toi on pitäny paikkansa :)

      Tosi paljon on itestä kiinni, millasen reissun saa aikaan, ja siinä tosiaan auttaa positiivinen asenne. Kaikesta voi löytää jotain hyvää kun vaan oivaltaa avata silmät ;) Mä toivotan sulle oikein paljon jaksamista ja kärsivällisyyttä opiskeluihin, ahkera työ palkitaan kyllä. Heheheh niin ja lykkyä tykö pakkasiin...!

      Poista
  9. Juu terveisiä täältä Antarktikselta multakin :D vaikka asustelen täällä Länsi-Suomessa nii kyllä täälläki sitä kylmää piisaa :) mut jepa oon seuraillu sun blogia jo syksystä asti, kirjotat tosi kivasti! Oon ite abi ja aattelin kans lähteä aupairiksi jonnekin päin jos ei ovet aukea yliopistoon. Toisaalta välillä tekis mieli tahallansa kusta pääsykokeet että vois pitää välivuoden mutta tuskinpa musta on siihen, oon liian tunnollinen :D olisko sulla mitään maailmannaisen syvällä rintaäänellä lausuttua mielipidettä tästä, kävitkö itse pääsykokeissa vai päätitkö suoraan jättää väliin ja yrittää vasta myöhemmin ja lähteä maailmalle?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heippa Laura! :)

      Mun kokemuksen syvä rintaääni rajottuu siihen, että tiesin haluavani pitää välivuoden, mutta halusin kanssa opiskelupaikan. Niinpä menin pääsykokeisiin ja kuin ihmeen kaupalla pääsinkin haluamaani yliopistoon opiskelemaan unelma-alaani. Opinnot on mahdollista suorittaa tavoiteajassa, vaikka vuoden tai kaksi pitäiskin taukoja opiskelussa. En vaan sitte laiskottele kun aikanaan alotan opiskelut :)

      Eli suosittelisin, että otat selvää sun hakuvaihtoehtojen käytännöistä, onko mahdollista, että lykkäät opintoja vaikka saisitkin opiskelupaikan. Sitten vaan luet ahkerasti, teet parhaas pääsykokeissa ja jos hyvä säkä käy, saat opiskelupaikan ja voit kevyin mielin lähteä maailmalle. Jos taas käy niin, että et pääse sisään, on sulla tuplasti parempi syy lähteä kun ei oo muutakaan tekemistä ;) sitte vaan opiskelet taas kun seuraavan vuoden pääsykokeet lähtestyy.

      Vuosi on pitkä aika olla pois kotoa, mutta tiedän monia auppareita, jotka on lähteny maailmalle vaan muutamaks kuukaudeks. Se on kanssa harkinnan arvonen vaihtoehto jos pelkää sitoutua töihin koko vuodeks. Ihan järkevää voi olla kanssa se, että syksyn on ulkomailla ja kevääks palaa taas Suomeen lukemaan pääsykokeisiin jos siihen on tarve. Onnea kuitenki opiskeluihin ja elämään muutenkin, tee päätökset sen mukaan, mikä tuntuu hyvältä ja nauti kaikesta kivasta :) Asiat järjestyy kyllä niinku on tarkotettu.

      Poista
  10. Hi stranger! Nyt oli kyllä ihan pakko rikkoa jää ja uskaltautua kommentoimaan ekan kerran kun oikeen sitä kalastelit :)
    Täällä kirjottaa porin lahja maailmalle, jonka elämä tällä hetkellä koostuu pitkälti odottelusta: neljännen vuoden lukiolaisena odotan kirjoitusten päättymistä, valkolakin ja toivottavasti myös opiskelupaikan saamista sekä ennenkaikkea itsenäisen elämäni alkamista! Ystävieni muutettua syksyllä pois porin piireistä päätin panostaa opintoihini, mutta todellisuus koitui toiseksi: tälläkin hetkellä katseeni näytöstä nostettuani näen edessäni kirkuvan kasan lukemattomia fysiikan kirjoja, ja voisin luetella satoja muita juttuja jotka ois tehtävä just nyt, esim siivoominen tai leipominen tai niin, tän blogin lukeminen, välttyäkseni aina niin houkuttavilta suhteellisuusteorioilta tai pythagoraan lauseilta.
    Elämännälkääni ruokkiakseni olen kuitenkin löytänyt upeita blogeja, jotka todella kertovat elämisen arvoisesta elämästä, ja niistä juuri sun blogiin hurahdin täysillä! Maanantaina ystäväni linkitti mulle tän blogin ja keskiviikkoon mennessä olin ahminut joka ikisen sun rustaaman tekstin ja tietysti siinä ohella luonut värikkäitä suunnitelmia tulevaisuudestani aupparina espanjassa ja muuta sellasta settiä, jotka ei todennäköisesti tule lähiaikoina tai edes ikinä toteutumaan, mutta on vaan laittanut ihmeesti askeliini vauhtia kun tuolla pakkasessa painelen bussipysäkille joka aamu kello kahdeksan. Joten koukuttavan lisäksi tekstis on kyllä superinnoittavaa ainakin tällaselle taivaanrannan maalarille! Toivottavasti siellä päässä juttu luistaa, koska jouduin jo yhden illan kärsimään vakavista vieroitusoireista kun kerkesin jo tottua lukemaan blogias iltasatuna just ennen nukkumaanmenoa ja kauhukseni huomasin kahlanneeni koko blogin pikavauhtia! Hyvää kannattaa kuitenkin odottaa, joten näiltä istumisilta, vaikka albert einsteinin nimeen, vannon seuraavani tsempaten, unelmoiden ja ehkä vähän myös kadehtien sun taivaltas siellä espanjassa ihan hamaan loppuun saakka! xoxo Salla

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hahahha voi ihana Salla! Juuri sunlaisten lukijoiden takia jaksankin tätä blogia kirjoittaa :) Välillä kun tuntuu että sepitän vaan nettiin kaikkea ihan randomia ja turhaa, mutta ilmeisesti sillä on kuitenkin joku vaikutus siellä päässä oleviinkin.

      Kuulostaa erittäin tutulta sun teksti. Olin tossa ihan samassa tilanteessa vielä noin vuosi sitten, kun piti jaksaa pinnistellä viimeiset voimat kirjotuksiin, aika kului matelevan hitaasti, mutta kuitenkin liian nopeesti. Sitä vaan toivo, että koulu olis takana jo ja sais olla järjestämässä ylppärijuhlia ja vihdoin omaa elämää. Mutta mä kerron sulle: on se vaan sen kaiken työn arvosta kun sä vihdoin saat lukion päätökseen. Sulla on todistus kädessä ja ovet avoinna yliopistoihin, saat miettiä haluutko alottaa opiskelut saman tien vai pidätkö välivuoden, pohdit lähetkö toiseen kaupunkiin vai jäätkö tutuille seuduille... Tulevaisuutta on jännää, kiinnostavaa ja vähän pelottavaakin rakennella :)

      Jos sulla vaan on mitään unelmia sun elämän varalle niin anna mennä! Ei oo kiva maata kuolinvuoteella ajatellen "No hitsi olisin halunnu käydä kerran eläissäni Etelä-Amerikassa, asua ulkomailla, nähdä kiinanmuurin...". Nyt vaan kuule otetaan tilaisuudesta vaari (mistä toi sanonta tulee...) kun ollaan nuoria ja tehdään asioita joita halutaan, meni syteen tai saveen! :D

      Poista
  11. Nyt oli pakko kans kommentoida,kun oikein kommentteja kalastelit :D En muista enää miten tänne eksyin,mutta päivässä kyllä ahmin läpi koko blogin! Sulla on hauska tyyli kirjoittaa :)

    Ite oon aina halunnu au pairiksi, niimpä on ollu ihanaa lukea siun seikkailua siellä. Oot kyllä päässyt mahtavaan perheeseen!
    Itellä au pair haave ei mahda enää toteutua,kun päädyin Ausseihin wh-viisumilla ja samalla linjalla meen varmaan tulevaisuudessakin. Suosittelen sitä vaihtoehtoa kyllä myös sulle,jos halajat reppureissailemaan! :) Kätevää kun lomaillessa voi tienata vähän taskurahaa.
    Nauti loppukeväästä siellä Epsanjan mailla ja jatka ehdottomasti kirjoittamista! Voin sit katkerana kylmässä Suomessa tätä lukea,kun jo parin viikon päästä sinne joudun palaamaan :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heips Saara :) Mä oikeesti kattelin tota working holidays -viisumia viime keväänä kun mietin että mitä haluaisin tehdä välivuotena! Mut sitte kuitenkin musta tuntu, että aupparius vois olla enemmän mun juttu, kun ekaa kertaa lähdin pidemmäks ajaks ulkomaille. Tulevaisuuden varalta toi ei kuitenkaan oo yhtään poissuljettu vaihtoehto ;)

      Kauanko oot ollu Australiassa? Ja kiertelitkö paljon, vai tykkäsitkö oleilla samoilla hoodeilla pidemmän aikaa? Plus että lähitkö yksin vai kaverin kanssa? :D Paljon kysymyksiä, paljon kysymyksiä... Ja hei kyllä vaan suunnitelmissa olis nauttia keväästä kunhan se ensin tuolta tulis! Vielä toistaseks saan värjötellä paksun takin kanssa jos uskaltaudun laittaan nenänpään ulos...

      Poista
    2. Vaikee kuvitella että näissä "lämpimissä" maissa voi olla oikeesti niin kylmä :D Ausseissakin oli talvisaikaan ihan hyytävää....ja nehän rakentaa paperista talot. Ja tuplaikkunoitahan ei voi tehdä.
      Mullakin tää oli eka pidempi ulkomaanmatka ja yleensäkin pois kotoa-kokemus,siks kai tää jäikin vähän lyhyemmäks tutustumiskäynniks :D mut se on ihan hyvä vaan niin jää se palo kytemään lähtee uudelleen!
      Poikaystävän kanssa siis lähdettiin,nelisen kktta Aussilassa,joista se kolme töissä parsafarmilla,keskellä aavikkoa. Kuulostaa tosi hohdokkaalta :D mut oli se ihan kivaa ja sai kyllä hyvän tukon rahaa sieltä säästöön! Ja meidän hostellilla oli ihanan kotosa tunnelma..ellei mölyapina brittejä lasketa.
      Aussilasta ei tullu paljoa loppupeleissä nähtyä (paitsi Adelaide,jonne älä missään nimessä mee,ja Melbourne,mikä oli ihan jees,mut on se kyllä hemmetin iso kaupunki) ,kun lähdettiin sit heti töiden jälkeen kuukaudeks Fijille, kun poikaystävän viisumi loppu. Ja jäätiin kai vähä liikaa lomailun makuun koska päädyttiin myös kuukaudeks Balille.... :D

      Ei menny ihan niinkun suunniteltiin mut onneks on se 3 kk kumminki töitä kasassa nii on toista kertaa varten viisumi takataskussa.
      Suosittelen kyllä tätä vaihtoehtoa jos ens kerralla tahdot vielä enemmän seikkailla! :) tässä oli kyllä seikkailun maku,kun niin arpapeliä oli välistä kaikki :D
      Ihan hyvä kuitenkin ois ees vähäsen suunnitella etukäteen,ettei tuu paniikkitilanteita..
      Esimerkiks jos hostelleissa meinaa majottuu,niin kannattaa lukee oikeesti jotain arvosteluja,osa nimittäin on..... vähän karuja.
      Ja se hyvien töidenkään löytyminen ei oo itsestäänselvyys,meilläkin meni kuukaus ennenku tärppäs toi paikka. Tosin riippuu tietenki paljon mitä tahtoo tehdä ja missä. Sydneystä kuulemma on hankala löytää töitä,joten siks ei sinne ees päädytty.
      Yks tuttu oli saanu Melbournesta töitä niin,et oli vaan jutellu jonku randomin kanssa bussissa ja oli saanu sit töitä sen kautta,kaikki on vissiin mahdollista :D

      Tulipas pitkä viesti,toivottavasti sait ees jotain hyödyllistä infoa tästä irti! :D
      Ps. Onko Espanjan kieltä vaikeeta opiskella?oon kuullu ristiäviä mielipiteitä..tahtosin kovasti alottaa nyt keväällä! (Lue= hukuttaa ulkomaanikävän kielten opiskeluun :D)

      Poista
    3. :DDDDD Pikkunen loma teillä tuli tohon loppuun näköjään! Mutta tosi siistiä oikeesti. Just noin mäkin haluan vaan tehä että tossut jalkaan ja menoks. Kunpa olis vaan enemmän vuosia, jotta vois tulla mennä niinku haluaa ilman että opiskelut kärsis... Mutta enköhän mä jotain keksi että Australiaankin asti ehdin.

      Tota majotusjuttuja mäkin oon pohdiskellu Thaimaata ajatellen. Onneks netistä löytyy nykyään kaikki niin hyvin, että sieltä voi etukäteen tutkiskella mihin on ittensä laittamassa. Siellä thaikuissa ainaki pitäis olla LÄMMIN. Karu totuus meidän lämpimistä maista: näissäkin on talvi :D Hrrrr. Mutta auta armias ku olin ennen joulua Englannissa käymässä... Siellä ne talot oli OIKEESTI jostain silkkipaperista. Jäätävää. Että täällä on kuitenki astetta lämpimämpi ku siellä.

      Vielä tohon kielihommaan vastaan, että sinänsä espanja on helppo kieli opetella, se on erilainen ku ruotsi tai englanti, mutta ihan looginen kielenä. Ns. "helpon espanjan" oppii suht nopeeta, mutta jos ihan tosi hyväks puhujaks haluaa niin vaatiihan se työtä ja harjottelua. En valitettavasti osaa sanoa kuinka nopeesti sitä tulee hyväks puhujaks kun oon ite malliesimerkki mahtavan tilaisuuden haaskaamisesta: asun Espanjassa ja hengaan vapaa-ajalla suomalaisten kanssa. Hyvin oppii... Mutta ajattelin tässä skarpata. Kannattaa kuitenkin opiskella varsinkin jos tiedät, että haluat matkustella. Espanja on TOSI hyödyllinen kieli maailmalla. :)

      Poista
  12. Mun on pitänyt kommentoida muutamaan otteeseen, uskaltaudun nyt tämän kerran. :) oon tällänen random lukija, ehkä kuukauden päivät käyny tätä lukemassa. Rakastan sun tyyliä kirjottaa, ja mulla on heränny kiinnostus tollasta välivuotta kohtaan lukion jälkeen, vaikken ite lukiossa edes vielä ole.. :D mut vaihtovuosi mulla on edessä. Et näkee sitten laimentaako se niitä fiiliksiä ulkomaanmatkailusta. :) Suomessa on saakelin kylmä, nauti siitä lämmöstä. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei Eeva!

      Ootko tosissas lähössä vaihtoon?? Tosi makeeta! Voin sanoo että kun ite oon täällä ulkomailla asunu ni ei tää ainakaan LAIMENTANU oo fiiliksiä, ei sitte yhtään :D suunnittelen vaan jo himona että mistä löydän yliopistosta aikaa lähteä seuraavan kerran ulkomaille. Onneks nykyään yliopistoissa on paljon ohjelmia vaihtoon lähteville. Hehe.

      Minne päin oot lähössä vaihtoon? Ite en nuorempana vielä tuntenu olevani valmis lähtemään, mutta näin "vanhemmiten" alko tulla jo tarve vähän irtautua suomalaisesta kulttuurista ja lähteä kattomaan, mitä ihmiset on keksiny muualla maailmalla :D On tosi jännää nähdä omin silmin, että on muunlaisiakin tapoja elää kun se, miten me suomalaiset ollaan päätetty elää. Ja hyviä ihmisiä on kaikkialla kulttuurista riippumatta. :)

      Poista
    2. Mä oon nyt hakenu ykkösvaihtoehtona Kanadaan, että toivon sinne pääseväni. :)

      Poista
    3. Jess! Pidän sulle peukkuja pystyssä :)

      Poista
  13. Elisa täällä moi! Luulen, että tunnet mut, vaik en ookkaa eka Elisa kuka tähän kirjottaa... Hmm mulle kuuluu hyvää, ja koska mulla on niin vilkas sosiaalinen elämä, makaan lauantai-illalla sängyssä ja luen sun blogia jeejee.
    Mun elämään ei kuulu mitään, tappelen koulussa lehmien kanssa, ja iltasin koomailen kotona. Ainiin sain mä mun sotilaan takaisin reserviin, eli Jesse is back! Ja pian muutetaan ekaan yhteiseen omaan kotiin, elikkä tervetuloa Raumalle!! FiFiFaFu

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. :DDDDDDDDDDDDDDDDDDDDD ELSA-MUMMO!! Ihanaa ihanaa :D Ai mitä ruttoa muutatte yhteen?? Aaaaaah <3 Mutta Raumalle? Opiskeleks sit kuitenki ens vuoden vielä siellä maalla, minne ihminen hädin tuskin uskaltautuu ku on niin kaukana kaikesta? ;)

      Voi että nyt mä vasta odotanki että pääsen Suomeen ku sit pääsen käymään Raumalla ja ja ja...! Jeeeeeeeeee. Oon ny ihan jossain ekstaaseissa ku kommentoit :D hehehehe. FiFiFaFu

      Poista
  14. heei, oon Kati täältä ja fanitan sun blogia ihan kympillä:DD
    olin just kaks viikkoo sairaana ja päädyin lueskelemaan kaikki sun postaukset (taas) läpi! Sun kirjotustyyli ja kaikki on ihan eeppisellä tasolla! Tällä hetkellä kello on vartin yli kaksi yöllä enkä saa unta. Kyrsii nyt vähäsen:D Mut juu, paahdoin tänää vaahtokarkkeja liekinheittimellä, eli muuten harvinaisen mahtava päivä! :)

    anteeksi sekalaisuus mutta laskeskelin tosa et oon valvonu melkee kaks vuorokkautta jos parin tunnon yöunia ei lasketa.. :DDDD

    Tervemoi! (:

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vaahtokarkkeja liekinheittimellä :DDD no nyt kuulosti lupaavalta! Muistan kanssa joskus pienenä että rillailin vaahtokarkkeja nuotion päällä, mutta sitte ne suli aina silleen retardisti ja tuli ihan tahmeiks ja niitä oli vaikee syödä ja paahtamattomat karkit oli paremman makusia ja ja ja... Kauheeta sönkkäystä, menee kieli solmuun.

      Se on muuten ärsy tunne yöllä jos ei tahdo saada unta. Varsinki jos oot sängyssä ni sit oot silleen "Jos olisin nukahtanu ku tulin sänkyyn, olisin saanu yhdeksän tunnin yöunet, jos nyt nukahtaisin, voisin nukkua vielä kaheksan tuntia, mutta koska en saa unta, tuun nukkuneeks varmaan 6 tuntia ja aamulla tekisin mitä vaan että voisin nukkua ne kolme tuntia jotka nyt missaan..." :P

      Oot kuitenki nyt parantunu? Oon ihan ihmeissäni etten oo sairastellu ollenkaan tänä aikana ku oon ollu eri maissa pidempiä aikoja. Ei varmaan pitäis sanoo tota ääneen etten heti ens viikolla saa jotain tartuntaa. Mutta oli miten oli, toivottavasti et nuku enää tässä vaiheessa ku kirjotan tätä viestiä (koska mun laskujen mukaan kello lähenee Suomessa puoli kuutta) ja jaksat reippaana alottaa tulevan arkiviikon!

      Poista
  15. Moi Linda! Sun blogi on yksi mun suosikeista, oot vaan jotenkin mahdottoman positiivinen, rento ja huumorintajuinen. Tätä lukiessa tulee aina hyvälle mielelle - ja tietenkin jo pitkään kytenyt seikkailunnälkä nostaa päätään: haaveissa reppureissailu lukion jälkeen. Voi vitsi kun mullakin olisi rohkeutta lähteä maailmalle! Tässä asiassa sinä ja serkkutyttöni, joka asuu teltassa Tasmaniassa ja työskentelee kirsikkafarmilla ootte mun suunnannäyttäjiä ja roolimalleja.

    Keep up the good work, oot paras!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heips! Maailmalle vaan! Ajatus lähtemisestä tuntuu aina tosi pelottavalta, mutta sitte kun sen oikeesti tekee niin ei se ookaan niin kamalaa - päinvastoin! Elämä on toki erilaista, mutta hirveän rikastuttavaa kun pääsee näkemään ja kokeilemaan erilaisia tapoja elää. Jokainen päivä täällä muuttaa mua aina jonkin verran, ajatukset vaihtuu, opin katsomaan asioita eri näkökulmista, suhteutan ongelmia eri tavoin kuin ennen... Tiedäthän. Sellasta oppimista, mitä ei vaan voi oppia kuin kokeilemalla :)

      Kiva vaan jos oon jotenki voinu innostaa sun suunnitelmia lukion jälkeen! Kyllähän tässä on matkan varrella tapahtunu sitä sun tätä, (lähinnä sitä) mutta kaiken kaikkiaan erittäin positiivinen kokemus on ollu tää välivuosi tähän mennessä. Ja kaiken huononkin voi kääntää positiiviseksi - tärkeitä kokemuksia ne tylsemmätkin jutut on :)

      Poista
  16. hahah, ihanaa kun kysyit, pakko vastata :--) oon laura kaukaa pohjois-suomesta ja oon aikonu lähteä au pairiksi ens kesänä. täällä on lunta hirveesti, ja viime viikolla -27 pakkasta. mut tänää nollakeli ja aurinko on pitkästä aikaa näkyny nii kaikki on jees ! kävin viikonloppuna helsingissä matkamessuilla, olin sielä esittelijänä ja oon maailman väsynein ja silleen. huomena soittaa yks mahdollinen tuleva au pair perhe ja mulla jänskättää!
    olipa kaikkee randomii :--D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Helooou Laura! Kiva ku kirjotit :) Hei vähän mahtavaa jos säki oot lähössä. Minne päin haluaisit? Todellakin suosittelen sitä, että puhuu tulevan perheen kanssa puhelimessa tai Skypessä jos ei voi tavata niitä etukäteen. Muistan ite karsineeni monta vaihtoehtoa pois puhelun perusteella ku ei vaan kolahtanu...

      Ohh messutyttö. Tiedän tunteen. Monta tuntia seisoskelua ja hymyä, huuuuh :D Aika pitkän matkan kuitenki teit jos Helsinkiin asti lähdit messuille. Näin viime yönä unta että olin Lapissa laskettelees ja yhtäkkiä kaikki rinteet oliki muka tosi pelottavia :D Varmaan makee asuu pohjosessa ku on niin lyhyt matka rinteisiin. Paitsi jos ei tykkää laskettelusta ni hmm hmm... Mut ainaki on lunta ni voi mennä pulkkamäkeen!

      Poista

Jos tykkäsit lukea blogia niin jätä toki jokin tervehdys, ajatus tai muu kommentti!